Tom Cruise

Okej. Jag vet att man inte ska peka finger. Jag vet att man inte ska kritisera i det här landet, men det ÄR ju så förbannat roligt och jag vore väl inte svensk om jag inte hittade saker att störa mig på?


Tom Cruise, ett av filmbranschens stora sorgebarn. Mannen är ett mysterium för mig. Han slog igenom med Föräldrafritt 1983. Succen bestod väl endast i att han jazzade runt i kallingarna misstänker jag, för filmen och skådespelarinsatsen är väl inget man skryter om för sina barnbarn?


Jag försöker se en röd tråd mellan hans skådespelarförmåga och hans framgångar, men lyckas inte. Det är verkligen som att famla i mörker. Mannen besitter 2,5 ansiktsuttryck. Enda gången han har bytt ansiktsuttryck på riktigt är väl i Vanilla sky. Å andra sidan så spelar han en deformerad man...


Men visst har han gjort bra filmer, säger någon. Kolla bara på Rain man! Absolut. Rain man är en väldigt bra film, men det är också en film som totalt skulle kollapsa om inte Dustin Hoffman var så överjävligt bra i sin roll.


Jag kan gå med på att han är dräglig i Född den fjärde juli. Efter den har han gjort 18 filmer utan att ha lyckats övertyga mig om sin storhet. Bland dom finns riktiga kalkoner som nämnda Vanilla sky, Världarnas krig och Den siste samurajen. Jag menar, kom igen... Ni måste väl se att mannen är inkompetent?


Lite kul för honom dock att får axla manteln som Scientologernas Jesus. "Han är lika karismatisk och omtyckt som Jesus", sägs det från deras håll. Han kan säkert vara världsbäst i små inavlade kretsar människor som avgudar något så tvetydligt som dom gör. Absolut.


Jag blir inte ett dugg förvånad om hans stomatolsmajl (det ansiktsuttryck som utgör halvan i 2,5) dyker upp i amerikansk politik inom en relativt snar framtid. Han måste ju vara perfekt. Mannen som log utan att förmedla en enda känsla. Kan det finnas en bättre presidentkandidat?


Men skådespelare?

Not so much va?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0