Aldrig tråkigt på derby



Säga vad man vill om Stockholmsderbyn, men det är aldrig händelselöst varken på eller utanför planen. Allra helst hände det saker utanför igår. För det första går det inte att bortse från vädret. Regnet sköljde ner och folk såg ut som frusna och halvdränkta katter när de vaggade mot stadion. Mycket gulsvart, mindre grönvitt. Såg tidigt ut att bli övervikt för AIK på läktarplats.

Det bestämdes att folket skulle mötas upp utanför AIK-shopen för utbyte av biljetter. Jag kom först och lyckades helt ovetande placera mig framför en skylt med texten "Regnponcho 10kr". Jag stod där med min luva tätt uppdragen runt huvudet när en tjej kom fram och sa "Vi vill ha tre stycken". Jaha, sa jag. Hon pekade på ponchon som hängde bredvid skylten om dagens fina erbjudande. Innan jag hann svara så kom en av två medföljande kompisar på att jag kanske inte alls sålde regnponchos, utan att jag faktiskt stod där med andra tankar. Hon drabbades av småpanik och ursäktade sig, sin kompis och resten av världen och verkade tycka att det var det mest pinsamma som kunde hända någonsin. Jag tyckte att det skulle nog gå bra att få tag på varsin poncho inne i shopen... Jag vet inte. SKulle jag verkligen stå ute i spöregn och sälja BLÖTA ponchos? Dessutom utan att ha en på mig själv? Hursom kom de ut några minuter senare med ponchon viftandes runt sig.

I halvtid utbryter ett bråk. Jag ser inte exakt vad som startar det, men Hammarbyklacken på södra blir plötsligt helt galna och börjar kasta mynt, tända bengaler, smällare och avslitna plaststolar över på östra där jag sitter. Fick en smällare och en bengal någon meter från mig. Killen bredvid träffades av ett mynt. Helt galet. Illa nog att man kastar mynt och grejer, men tända bengaler? Folk flydde i panik uppför läktaren. När jag läser tidningen så står det att AIKare startade det hela genom att kasta den första bengalen. En stund innan så brändes en AIK-halsduk på södra, varpå den skyldiga personen sprutades med vattenslang av brandförsvaret. Just bränningen kan ju förmodligen ha satt fart på det hela, men det är ju bara min åsikt. Hursom så filmades och fotades den aggressiva delen av södra. Sen om det var av Firmanpojkar eller någon annan får väl framtiden utvisa.

Det är hursomhelst sjukt tråkigt att vanliga supporters ska behöva fly för sina liv i princip för att några idioter beter sig. Det var en hel del människor som lämnade matchen i förtid, förmodligen med rädsla för vad som skulle kunna hända efter matchen. Det var ju inte för matchbildens skull. Man lämnar inte ett derby med 10-15 minuter kvar när det står 1-0.

Hursomhelst så vann AIK helt rättvist matchen med 1-0, vilket såklart gjorde min resa hem till Norrköping så mycket lättare.

Hur det än är. Att leva och andas fotboll för en stund, det är livet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0