Varnhem



Väl i Skara så var ju steget inte långt till Varnhem och Klosterkyrkan där. En väldigt mäktig byggnad. En väldigt annorlunda kyrka med mycket runda och mjuka former mitt i alla strikta, raka vinklar.

Det känns väldigt speciellt att vandra på så pass historisk mark som detta. Klosterruinen bakom kyrkan är oerhört intressant och det är lätt att låta fantasin rusa iväg med en. Jag kom på mig själv med att bygga upp mentala väggar för att försöka få en helhet i klostret. Att stå mitt i tvättstugan (Lavatorium) och titta på brunnen där munkarna gjorde sig rena inför måltiderna osv. Det är obeskrivligt mäktigt.

Det är lätt att försvinna in i den numera väldigt aktuella Arnhistorien och det intresse den har satt emot den här delen av landet. Vid landmärkena finns numera möjlighet att få en guidning uppläst i sin mobil. Det är häftigt med all ny fokus på historia. Att det kanske äntligen har blivit lite mer cool att vara intresserad. Ska man tacka Jan Guillou för något så är det detta.

Sen stör jag mig lite på att det kostar 40kr att få gå in i kyrkan och klosterruinen. Det är trots allt en kyrka som tillhör Svenska kyrkan och jag tycker av princip att det ska vara gratis att komma in i sådana byggnader. Sen kan man självklart ta ut en frivillig donation, men aldrig en obligatorisk entréavgift.

Men det är ju bara min åsikt. Och tydligen Guds då...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0