Jehovas vittnen

Under de senaste två månaderna har jag fått celebert besök vid min dörr vid ett flertal tillfällen. En man med tyskklingande brytning, alltmer frusen allteftersom vintern har smugit sig närmare. Han har vid alla tillfällen varit akompanjerad av sin "sidekick". Vid två av tillfällena en mycket förskrämd ung man med ett närmast krampaktigt tag om sin portfölj. Naturligtvis strategiskt placerad på magen för total uppsyn. Street smart var benämningen ni letade efter här.

Eftersom jag hade vant mig att den tyske gentlemannens vän alltid var med så blev jag förundrar senast då jag bakom honom fann en betydligt mer avslappnad kvinna. En kvinna som dessutom klätt sig efter årstid. Hon höll mycket nonchalant dinglade med sin väska så alla kunde se. En kontrast mot föregående veckas vapenbärare. Det skulle senare under samtalet uppdaga sig en möjlig förklaring till varför 1) kvinnan hade en avslappnad attityd gentemot väskan och 2) varför "mannen med kramparmarna" hade betett sig som han gjort. Fick även en möjlig förklaring till varför han inte hade följt med på denna turné.


I vapenbärarnas väska förvarades nämligen informationsbroschyrer med de engagerande namnen "Vakttornet" och framför allt den mer ödmjuka titeln "Vakna!". Med bibeln i högsta hugg förklarades det om Harmagedon. Vi ska absolut inte se på Harmagedon som jordens undergång. Det är bara Guds tillvägagångsätt för att rensa upp och om man ser om sitt hus i tid (d v s går med i JV och börjar leva efter Guds regler... som egentligen är ett gäng gubbar i Brooklyn, New Yorks tolkning av bibeltexter) så är man en av de som får fortsätta sitt liv i ofattbart välmående. När Jesus en gång styr Guds kungarike så kommer det inte finnas någon ondska, fördomar eller krig. Eller som den tyske mannen så glatt fick ur sig när min kisse hoppade upp på mina axlar: "se där, det är nästan som om att du redan är i paradiset med en tiger på axeln".


OK. Då tänker jag såhär. Jag vill inte ha någon tiger på axeln av flera skäl. För det första väger dom bly och jag antar att alla i paradiset inte automatiskt blir Pippi Långstrump eller fjäderlätta? Sen tänker jag. Hur har den tänkt komma dit? Ska den hoppa? Ska den klättra? Båda alternativen känns mindre inbjudande om man betänker tigerns klostorlek. Fast det är klart. Känner man ingen smärta i paradiset och om tigerns klor inte penetrerar min hud så, varför inte? Hoppas dock att det inte är oblgatoriskt med en tiger på axeln. Jag tänker naturligtvis på alla allergiker...

Tillbaka till den saknade väskhållande mannen. Naturligtvis hade han tagit mycket allvarligt på sin uppgift som informationens beskyddare och därför nu slitit ut sig. Kanske han till och med hade drabbats av den såkallade Jehova-armbågen? Kvinnans mindre förstoppade min berodde naturligtvis på att hennes väska var tom på information. Antingen hade de räknat fel när de länsade lagret i "Rikets Sal" inför fälttjänsten, eller så hade det helt enkelt varit en lyckosam dag med många frälsningssugna människor runt om i stan. Slut var det vilket som varpå den tyske mannen fiskar upp ett exemplar ur sin egna innerficka. Det var som om himlen hade öppnat sig. Skulle lilla jag få HANS egna exemplar? Sen fortsatte regnet och jag konstaterade att han hade flera stycken hemma på nattduksbordet. Där fick jag för att jag kände mig speciellt utvald en stund. Gud straffar somliga direkt. Det vet ni väl?

Min omgivning har under den senaste tiden lite oroligt frågat om jag är påväg att övertygas av deras skrifter. Att jag helt enkelt håller på och trillar dit. Anledningen till detta är att jag har studerat "Vakttornet" och "Vakna!" lite mer än jag faktiskt brukar. Jag har sökt information på Internet och läst några mycket intressanta artiklar och uppsatser som behandlar ämnet.


Det är intressant att betänka att Jehovas innersta krets, dvs den grupp som befinner sig på huvudkontoret i Brooklyn, är obestridlig. Det är intressant att få fram fakta som berättar att kvinnor göre sig icke besvär att försöka ta sig upp i organisationen. De får nöja sig med marktjänsten och äran att kalla sig systrar. Kvinnor får inte ifråggasätta män inom organisationen och som vi alla vet så innebär det bara en massa bekymmer när kvinnor försöker bestämma något, oavsett viktighetsgrad.


Antalet "medhärskare" i Jesus gudomliga rike uppgår enligt bibeln till 144.000. Varken mer eller mindre. Ett av deras starkaste argument för att man ska gå med i deras lilla organisation är just att man kommer lura Harmagedon och få leva sida vid sida med Jesus i tidigare nämnda kungarike. Naturligtvis hajar man då till när det över världen finns ca 5.000.000 medlemmar. Man undrar om Jesus tänker sälja skraplotter till dessa 5.000.000 för att skära ner till rätt antal? Jag tycker att det skulle kännas högst olustigt att viga sitt liv till det här utan att få komma till det slutgiltiga målet. Jag skulle känna mig blåst på konfekten och inte ens med den mest avancerade skattefuskaren vid min sida få ihop den ekvationen. Räknas korta människor kanske bara som en halv?


Under organisationens ungefärl 150-åriga historia har ledarna naturligtvis bytts ut. Gemensamt för alla nytillträdda ledare (och nu pratar vi the big kahuna i New York) är att de har fixat och trixat med organisationens tolkning av texten. Vad säger det? Att den nya ledaren är tajtare med Gud? Det innebär ju per automatik även att den tidigare ledaren har varit kass och de senaste 30 åren är bortkastade om de ändå inte till fullo har levt efter Guds lagar? Vem bestämmer att den nye ledaren har en bättre insikt? Kan inte hans ändringar göra så att man lever "fel"? Kan det i förlängningen betyda att de här 144.000 medhärskarna inte alls kommer från JV utan kanske egentligen från Sowetos slum? Folk som har haft ett odrägligt liv som nu får plåster på såren för sveda och värk? Under förutsättning att man hamnar i ett paradis över huvud taget.


I JV:s tolkningar av bibeln så läggs stor vikt vid profetior. Det är därför de vet att Harmagedon är i antågande. Senast basunerades det ut att 1975, ja då var det sannerligen jordens sista år. Pang, tjoff mot paradiset. Jag måste ha missat det. Slokörade men fortfarande vid relativ gott mod konstarterades att ett nytt ljus hade uppenbarat sig på sanningens himlavalv... och det är där man någonstans slutar lyssna över huvud taget. Gud gör ingenting utan att ha meddelat människan genom bibeln. Genom att följa Guds vilja och dyrka honom så gör vi de rätta valen i livet. Är det då riktigt sjysst av Gud att plötsligt skjuta Harmagedon på framtiden när det finns så många som bara väntar på att det äntligen ska ske? Är inte det lite missledande?


Hur det än är så lyssnar jag till skillnad från de flesta andra på vad det har att säga. Jag tycker att det är intressant och man kan inte fördöma en grupp människor utan att veta vad de håller på med. Det är så vi skapar fördomar. Det enda jag kräver tillbaka är att de lyssnar och respekterar min åsikt. Spännande fortsättning lär ske. Jag har mycket bestämda åsikter och som bärare av den enda sanna läran så tror jag att det kommer vara svårt att glänta på en liten dörr för att ge mig chansen att ha min egna åsikt och tycka att den är rätt.


Som sagt. Spännande fortsättning lär ske. Redan nästa gång förmodligen då vi ska prata lite om döden.


Halleluja and praise the fucking lord.


Amen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0